Rabu, 27 April 2011

Sebab Utama Laki-Laki Ditarik Ke Neraka Oleh Wanita

Di akhirat nanti ada 4 (empat) golongan lelaki yang akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan yang tidak menjaga amanah itu.
Mereka adalah :

1. Ayahnya
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajarkan sholat, mengaji, dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia saja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(Duhai lelaki yang bergelar ayah, bagaimanakah keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya bersholat?...menutup aurat?...pengetahuan agama?...Jika tidak salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahannam).

2. Suaminya
Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk istrinya. Bergaul bebas, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami berdiam diri, walaupun dia seorang yang alim dimana sholatnya tidak pernah bertangguh, maka dia akan turut ditarik oleh istrinya bersama-sama ke dalam neraka.

(Duhai lelaki yang bergelar suami, bagaimanakah keadaan istri tercintamu sekarang? Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika kau tidak menjaganya mengikut syari'at, maka terimalah hakikat bahwa kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana).

3. Saudara Lelakinya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggung jawab menjaga saudara wanita jatuh ke bahu saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja dan adiknya dibiarkan pergi dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adik perempuannya di akhirat kelak.

(Duhai lelaki yang mempunyai adik perempuan, jangan hanya menjaga amalmu, dan jangan ingat kau terlepas. Kau juga akan dipertanggung jawabkan di akhirat kelak jika membiarkan adikmu bergelimang dengan maksiat dan tidak mau menutup aurat).

4. Anak-Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati ibunya perihal kelakuan yang haram di sisi Islam, bila ibunya membuat kemungkaran, mengumpat, memfitnah, dan sebagainya, maka anak itu akan dipertanggung jawabkan di akhirat kelak, dan menantikan tarikan ibunya ke neraka.

(Duhai anak-anak lelaki, sayangilah ibumu...nasihatilah dia jika salah atau terlupa...karena ibu juga manusia biasa, tak lepas dari dosa. Selamatkanlah dia dari menjadi 'kayu api' neraka. Jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi temannya).

Lihatlah betapa hebatnya tarikan wanita, bukan saja di dunia namun di akhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/saudara lelaki/dan anak harus menjalankan kewajiban dan tanggung jawab mereka.

Firman Allah:
"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta keluargamu dari api neraka dmana bahan bakarnya ialah manusia, jin, dan batu-batu...".

0 komentar:

Posting Komentar